تلاش برای پاسداری از میراث نصف جهان

پایگاه آگاهی رسانی ائتلاف حامیان میراث اصفهان

رحیم مشایی:خبرهای خوبی درباره‌ی مترو اصفهان دارم

  رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: درباره‌ی مترو اصفهان خبرهای خوبی دارم.
اسفندیار رحیم‌مشایی در پاسخ به پرسش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی آخرین وضعیت مترو اصفهان، بیان کرد: خبرهای بسیار خوبی در این حوزه دارم و به جمع‌بندی خوبی رسیده و درس‌های خوبی گرفته‌ایم.
وی اضافه کرد: تشریح این جمع‌بندی‌ها تفصیلی است و به‌زودی اعلام می‌شود.
هفتم مهرماه امسال، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان از حفر تونل مترو در چهارباغ عباسی خبر داد.

 
   

 پس از آن در 19 مهرماه، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تأکید کرد: ما هم‌چنان اصرار داریم که مترو اصفهان از زیر چهارباغ عباسی عبور نکند و مسیر فعلی که به چهارباغ وارد شده است، اصلاح و تونل حفرشده پر شود.

فریبرز دولت‌آبادی افزود: اکنون تونل مترو به منتهی‌الیه چهارباغ به سمت شمس‌آبادی چسبیده است، درحالی‌که این استنباط از مصوبه‌ی شورای عالی ترافیک، برداشت اشتباهی است، زیرا مصوبه تصریح کرده است که مترو در محور چهارباغ نباید باشد.

 

 اما چند روز بعد یعنی در 23 مهر، رییس شورای اسلامی شهر اصفهان مسأله‌ی عبور مترو را از غرب خیابان چهارباغ عباسی، مسأله‌ای حل‌شده دانست.
عباس حاج‌رسولی‌ها با بیان این‌که مسأله‌ی عبور مترو از غرب خیابان چهارباغ عباسی با مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان حل شده است، بیان کرد: با توجه به مصوبه‌ی شورای عالی ترافیک و با نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان، پروژه‌ی مترو در مسیر چهارباغ عباسی درحال اجراست.

 


لینک خبر:

http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1219177&Lang=P

    پيام شما ()   

بیانیه شبکه سازمانهای غیر دولتی زیست محیطی اصفهان برای نجات چهارباغ

بیانیه شبکه سازمانهای غیر دولتی زیست محیطی اصفهان برای نجات چهارباغ و میراث تاریخی فرهنگی اصفهان

نصف جهان این روزها شاهد اتفاقات ناگواریست ، آلودگی های زیست محیطی ناشی از صنایع امان زیستمندان شهر را بریده است ، زاینده رود به جوی فاضلاب تبدیل شده است و اگر روند کنونی مدیریت منابع آبی ادامه پیدا کند در کمتر از یک دهه آینده بطور کلی نابود خواهد شد ، حریم طبیعی شهر مورد تجاوز ساختمانها قرار گرفته و بر اساس آمار ها بیماریهای ناشی از آلودگی آب و هوا در حال گسترش است .
این اخبار در کنار اخبار پراکنده از تخریب و تهدید میراث گهربار فرهنگی دل هر دوستدار محیط زیست را به درد می آورد و مسئولیت سنگینی بر دوش هر کدام قرار می دهد.
چهار باغ عباسی و سی وسه پل از ماندگارترین آثار تاریخی اصفهان هستند که نقش تاثیرگذاری بر شکل گیری هویت فرهنگی اصفهان داشته اند . متاسفانه این روزها اخبار دردناک و غیر قابل باوری از عبور تونل مترو از زیر خیابان چهارباغ عباسی شنیده می شود و همه اینها در حالیست که طبق مصوبات شورای عالی ترافیک کشور و بر اساس نظرات کارشناسان دستور بر عبور مترو اصفهان از زیر خیابان شهید شمس آبادی در سال 1381ونیز دستور مبنی بر دور کردن مترو از خیابان چهار باغ عباسی و سی وسه پل در سال 1385 نیز صادر گردیده است.
بی شک عبور مترو از محور چهارباغ علاوه بر خسارات جبران ناپذیر برای میراث فرهنگی و تاریخی اصفهان ، به سبب ایجاد تغییرات گسترده جمعیتی و تغییر بافت شهری سبب بر هم خوردن پایداری اکولوژیکی منطقه خواهد شد .
مدیریت طبیعت ستیز شهری طی سالهای گذشته باعث نابودی عناصر طبیعی شهر نظیر بیشه ناژوان ( ریه شهر) ، باغات اطراف شهر و مادی ها شده است و عبور مترو از چهار باغ عباسی آسیبهای جدی را به خیابان چهارباغ وارد خواهد کرد .
در شهر اصفهان نیز معماری در کنار فضاهای سبز به شهرت رسیده اند. عمارت هشت بهشت بدون توجه به بوستان هشت بهشت و یا ساختان عالی قاپو بدون فضاهای سبز چند صد ساله اش بی رنگ خواهد بود.
همچنین از آنجایی که مساله عبور مترو از بافت تاریخی اصفهان و خیابان چهار باغ چند سالی است دغدغه شهروندان اصفهانی را برانگیخته است و مسئولان مختلف شهر با فریب و دروغ و همچنین وقت کشی و عدم شفاف سازی مسایل مختلف این طرح در پی آن هستند تا توان حامیان و فعالان میراث فرهنگی و طبیعی و محیط زیست را در برابر عمل انجام شده عبور مترو از چهار باغ تضعیف نمایند، سازمانهای غیر دولتی زیست محیطی اصفهان با شعار (حفظ میراث فرهنگی و طبیعی وظیفه همه ماست) در کنار دیگر شهروندان اصفهانی ضمن مخالفت جدی با عبور مترو از محور چهارباغ خواستار پایبندی مسئولان پروژه قظار شهری به نظرات کارشناسان ، اجرای دستورات کارشناسان شورای عالی ترافیک کشور و احترام به دستور بازپرس شعبه 5 دادگستری اصفهان هستند.
همچنین می بایست مسئولان بلند پایه کشوری با پیگیری این مسائل علاوه بر معرفی فریب کاران و قانون شکنان برنامه مدونی برای جبران تخریب های صورت گرفته ارائه دهند.
عذرخواهی از تاریخ و نسل های آینده را نیز به وجدان های بیدار مسئولان واگذار می کنیم.

    پيام شما ()   

چهار‌باغ عباسی یا شمس‌آبادی؟/ مطالب ویژه روزنامه کارگزاران

 

احمد علیخانی:«محاکمه علنی اعضای شورای شهر اصفهان» چاره کار است. این گفته دیشب دکترمحمدعلی دادخواه وکیل پرونده شکایت مردمی عبور مترو از کنار آثار تاریخی اصفهان است. پرونده‌ای که به اعتقاد وی با دو هزار و 300 نفر شاکی‌ـ از بی‌سابقه‌ترین پرونده‌های تاریخ قضایی ایران است. دادخواه خواستار تنبیه مدیران گستاخ و قانون‌شکنی است که قبلا هم در موضوع برج جهان‌نما تخلفات گسترده‌ای مرتکب شده‌اند. گفت‌وگو با دادخواه به‌راحتی انجام می‌شود اما تلاش برای پاسخگویی مدیران سازمان قطار شهری اصفهان و حومه همچنان بی‌نتیجه است. مسوول دفتر مدیرعامل متروی اصفهان می‌گوید: این یک دستور است. کلیه مسوولان مترو از گفت‌وگو با خبرنگاران منع شده‌اند. البته سازمان میراث فرهنگی هم سیاستی مشابه را در پیش گرفته است. طرح احداث قطار شهری اصفهان، همزمان با تاسیس کارخانه ذوب‌آهن، در دهه 40 آغاز شد اما طراحی و تصویب دو شبکه درون شهری و برون شهری مترو اوایل دهه 70 قطعی شد. متروی درون‌شهری با دو خط شمالی‌ـ جنوبی و شرقی‌ـ غربی قرار است رفت و آمد آسان و هوای پاک را برای اصفهان به ارمغان آورد. شبکه متروی برون‌شهری هم با سه خط، شهرهای جدید استان اصفهان (شاهین‌شهر، فولاد‌شهر، شهر مجلسی، بهارستان و...) را به مرکز استان ارتباط می‌دهد. خط شمالی‌ـ جنوبی مترو که از شمال غربی اصفهان (مرکز شهر) آغاز می‌شود با عبور از ترمینال کاوه به میدان شهدا و چهارباغ پایین می‌رسد و سپس از ساختمان شهرداری اصفهان در دروازه دولت (میدان امام‌حسین(ع) رد شده و وارد خیابان چهار‌باغ عباسی می‌شود و با عبور از زیر رودخانه زاینده‌رود وارد خیابان چهار‌باغ بالا (چهار‌باغ هزار جریب) شده و نهایتا به ترمینال صفحه در جنوب اصفهان می‌رسد. طول این مسیر 2/20 کیلومتر است.

ادامه مطلب
    پيام شما ()   

تجمع مقابل دبیر خانه شورای اسلامی شهر اصفهان

 

 

 


  

    پيام شما ()   

اتحاد اصولگرایان و اصلاح طلبان شورای شهر اصفهان برای نابودی چهارباغ

 برای ثبت در تاریخ:

امروز وقتی که برای اعتراض به عبور مترو از محور تاریخی اصفهان به جلسه شورای شهر رفتیم و پس از آنکه نائب رئیس شورای شهر مانع از سخنرانی در جمع اعضا شد با دو نماینده شورای شهر در خصوص مترو و مسائل مربوط به آن به بحث و جدل پرداختیم.

اول : کریم داوودی که در انتخابات در لیست ائتلاف جبهه اصولگرایان بود

دوم : فتح اله معین ، سر لیست یکی از دو گروه اصلاح طلب بود

صحبتها و فرافکنی این دو عضو شورا که از دو طیف متفاوت سیاسی بودند بسیار جالب بود . در این چند ساله در هیچ کجای ایران تا به این اندازه اصولگریان و اصلاح طلبان متحد نشده بودند ( عنوان اصلاح طلب یا اصولگرا تنها یک پیشوند است و نشانه رفتار آنها نیست)

و نکته جالب تر آنکه تا به امروز تنها دو عضو شورای شهر که در انتخابات در لیست رایحه خوش قرار داشتند نسبت به عبور مترو از محور تاریخی اصفهان موضع گیری محکمی داشته اند.

اعضای دوره سوم شورای شهر اصفهان

 

عباس  حاج رسولیها،رییس شورا (موافق سر سخت عبور مترو از چهارباغ)

 

کریم  داوودی،نائب رئیس شورا (موافق سر سخت عبور مترو از چهارباغ)


ناصر  رضوی ن (مخالف عبور مترو از چهارباغ)


فتح اله معین (مخالف عبور مترو از چهارباغ)

 

علیرضا نصر اصفهانی(مخالف عبور مترو از چهارباغ)

 

محمود محمدی(مخالف سر سخت عبور مترو از چهارباغ)

 

 

غلامرضا شیران(مخالف سر سخت عبور مترو از چهارباغ)


کریم نصر اصفهانی(عدم اظهار نظر صریح تا به امروز)


وحید فولادگر(عدم اظهار نظر صریح تا به امروز)

 

مصطفی پسران بهبهانی(عدم اظهار نظر صریح تا به امروز)

 

ابوالفضل قربانی(عدم اظهار نظر صریح تا به امروز)

تذکر: نظرات اعضای شورای شهر در صورت اظهار نظر قاطعانه و درخواست تغییر مسیر مترو به تدریج در این بخش قرار خواهد گرفت.

    پيام شما ()   

گردهم آیی اعتراضی مردم فرهنگدوست اصفهان نسبت به عبور مترو از چهارباغ عباسی

در اعتراض به عبور مترو از زیر محور تاریخی چهارباغ عباسی ، صبح امروز شنبه 20 مهرماه ، گروه پرشوری از مردم اصفهان در مقابل دبیرخانه شورای اسلامی شهر اصفهان تجمع کردند و خواستار رسیدگی به تصمیم شورای شهر و به ویژه برخورد قانونی با " عباس حاج رسولی ها " رئیس شورای شهر به خاطر زیر پا گذاشتن دستور قضایی مبنی بر تعطیلی و توقف عملیات مترو در زیر محور چهار باغ عباسی شدند.

در پایان این تجمع اعتراضی ، از سوی معترضین بیانه ای خوانده شد و در اختیار مطبوعات قرار گرفت. متن این بیانیه به شرح زیر است:

بیانیه تجمع اعتراضی شهروندان نسبت به عبور مترو از خیابان چهارباغ

 از آنجایی که پاسداری و نگاهداری آثار ملی در هر کشور از وظایف تک تک افراد آن ملت است و بافت تاریخی هر شهر، هویت و میراث فرهنگی آن شهر و کشور می باشد، جای بسی شوربختی و شگفتی است که شورای شهر اصفهان به عنوان یک نهاد مردمی که وظیفه پی گیری حقوق مردم و منافع عمومی را دارد، خود به عاملی در جهت تخریب  آثار تاریخی و طبیعی و علیه منافع عمومی تبدیل شده است.

هنوز یاد و خاطره اقدامات شورای شهر و خسارت های جبران ناپذیر وارد به بافت و بناهای تاریخی شهر از جمله:کارخانجات چهارباغ بالا- حمام خسرو آقا- بلندمرتبه سازی در حریم پل های تاریخی- از بین بردن سنگفرش اصلی و آب نماها و سردر باغ های دوره صفوی در زیر خیابان چهارباغ بالا و پایین به واسطه حفاری ایستگاه های مترو و... کم رنگ نشده است که بار دیگر شورای شهر، تصمیم خود مبنی بر عبور مترو از زیر خیابان چهار باغ عباسی را مطرح می کند و بدون توجه به مصوبات شورای عالی ترافیک کشور، وزارت کشور، شورای ترافیک استان، استانداری اصفهان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و اصفهان و بدون توجه به تذکرات و اعتراض های گسترده کارشناسان، متخصصان، نیروهای آگاه و دلسوز و هم چنین شکایت شهروندان به دادسرا که خطرات این کار را گوشزد کرده اند و همچنین بدون توجه به نشانه های عینی خسارات از جمله ریزش چندین باره دیواره مترو تا این تاریخ، بر اجرای غیر قانونی آن پای می فشارند.

لذا، ما شهروندان ، نظر به این که: ماده 560 قانون مجازات اسلامی و ماده 127 اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده 15 میثاق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن که ایران نیز آن را پذیرفته و حفاظت از میراث فرهنگی را بر عهده تک تک افراد کشور گذاشته؛

  و هم چنین: محور تاریخی شهر اصفهان قابلیت قرار گرفتن در زمره میراث جهانی را دارد( در مصوبه 128م اجلاسه سازمان یونسکو در چین مطرح شد و در آن صورت بیش از 120 اثر تاریخی یکباره به ثبت میراث جهانی خواهد رسید ) و با این اقدام شورای شهر به این امکان خدشه جدی وارد می شود؛

و با توجه به اینکه: ما در قبال آیندگان مسئولیم و باید از اسناد و مدارک و آثار تاریخی خود پاسداری کرده و آنها را از هویت فرهنگی و تاریخی خود محروم نسازیم؛

و در نهایت این که: اقدام شورای شهر بر خلاف دستور قضایی مبنی بر تعطیلی و توقف عملیات مترو در چهار باغ عباسی می باشد،

تصمیم شورای شهر بر خلاف منافع عمومی و مصالح میراث فرهنگی دانسته و خواهان برخورد قاطع و جدی مقامات مسئول با تصمیم شورای شهر و به ویژه ریاست آن هستیم.

امید داریم به وظیفه قانونی و تاریخی خود عمل کرده و نگذارید یکی از گهربارترین دستاوردهای تمدن ایران زمین از بین برود.
 

    پيام شما ()   

اطلاعیه

اعتراض به عبور مترو از محور تاریخی اصفهان یک درخواست مردمی و در جهت حفظ مصالح فرهنگی و تاریخی کشور ایران است و اعتراض کنندگان خواهان اجرای مصوبه شورای عالی ترافیک و همچنین اجرای دستور بازپرس شعبه 5 دادگستری اصفهان هستند.

بدینوسیله اعلام می شود هرگونه سوء استفاده از این حرکت مردمی و تحریف واقعیات موجود توسط خبرنگارانی با عناوین دروغین در رسانه وابسته به گروهکهای تروریستی خارج از کشور مورد تائید نیست .

    پيام شما ()   

مترو از زیر خیابان چهار باغ عباسی و کنار مدرسه چهار باغ عبور کرده است

این گفته آقای معین نماینده شورای اسلامی شهر اصفهان بود.

امروز بعد از تجمع تعدادی از شهروندان اصفهانی مقابل دبیر خانه شورای اسلامی شهر اصفهان که در محل قدیمی کارخانجات تخریب شده چهار باغ بالا قرار داشت بیانیه ای نیز صادر شد که متن آن به شرح زیر است.

همچنین تعدادی از دوستداران میراث فرهنگی با حضور در محل جلسه شورای اسلامی شهر در محل شهرداری اصفهان سوالاتی را مطرح نمودند که شرح مفصل آن بزودی منتشر می گردد.

به نام خداوند بخشنده مهربان

بیانیه تجمع اعتراضی شهروندان به عبور مترو از خیابان چهارباغ

 

از آنجایی که پاسداری و نگاهداری آثار ملی در هر کشور از وظایف تک تک افراد آن ملت است و بافت تاریخی هر شهر،  هویت و میراث فرهنگی آن شهر و کشور می باشد، جای بسی شوربختی و شگفتی است که شورای شهر اصفهان به عنوان یک نهاد مردمی که وظیفه پی گیری حقوق مردم و منافع عمومی را دارد، خود به عاملی در جهت تخریب  آثار تاریخی و طبیعی و علیه منافع عمومی تبدیل شده است.

هنوز یاد و خاطره اقدامات شورای شهر و خسارت های جبران ناپذیر وارد به بافت و بناهای تاریخی شهر از جمله:کارخانجات چهارباغ بالا- حمام خسرو آقا- بلندمرتبه سازی در حریم پل های تاریخی- از بین بردن سنگفرش اصلی و آب نماها و سردر باغ های دوره صفوی در زیر خیابان چهارباغ بالا و پایین به واسطه حفاری ایستگاه های مترو و... کم رنگ نشده است که بار دیگر شورای شهر، تصمیم خود مبنی بر عبور مترو از زیر خیابان چهار باغ عباسی را مطرح می کند و بدون توجه به مصوبات شورای عالی ترافیک کشور، وزارت کشور، شورای ترافیک استان، استانداری اصفهان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و اصفهان و بدون توجه به تذکرات و اعتراض های گسترده کارشناسان، متخصصان، نیروهای آگاه و دلسوز و هم چنین شکایت شهروندان به دادسرا که خطرات این کار را گوشزد کرده اند و همچنین بدون توجه به نشانه های عینی خسارات از جمله ریزش چندین باره دیواره مترو تا این تاریخ، بر اجرای غیر قانونی آن پای می فشارند.

 

لذا، ما شهروندان

نظر به اینکه:

ماده 560 قانون مجازات اسلامی و ماده 127 اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده 15 میثاق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن که ایران نیز آن را پذیرفته و حفاظت از میراث فرهنگی را بر عهده تک تک افراد کشور گذاشته؛

  و هم چنین:

محور تاریخی شهر اصفهان قابلیت قرار گرفتن در زمره میراث جهانی را دارد(در مصوبه 128م اجلاسه سازمان یونسکو در چین مطرح شد و در آن صورت بیش از 120 اثر تاریخی یکباره به ثبت میراث جهانی خواهد رسید) و با این اقدام شورای شهر به این امکان خدشه جدی وارد می شود؛

و با توجه به اینکه:

ما در قبال آیندگان مسئولیم و باید از اسناد و مدارک و آثار تاریخی خود پاسداری کرده و آنها را از هویت فرهنگی و تاریخی خود محروم نسازیم؛

و در نهایت این که:

اقدام شورای شهر بر خلاف دستور قضایی مبنی بر تعطیلی و توقف عملیات مترو در چهار باغ عباسی می باشد،

تصمیم شورای شهر بر خلاف منافع عمومی و مصالح میراث فرهنگی دانسته و خواهان برخورد قاطع و جدی مقامات مسئول با تصمیم شورای شهر و به ویژه ریاست آن هستیم.

 

امید داریم به وظیفه قانونی و تاریخی خود عمل کرده و نگذارید یکی از گهربارترین دستاوردهای تمدن ایران زمین از بین برود.

 

    پيام شما ()   

شاید جواب مترو اصفهان در نقطه ابهام آن باشد

 عدم اطلاع دقیق اعضای شورای شهر اصفهان از هزینه های انجام شده برای مترو اصفهان یکی از نقاط جالب توجه و در عین حال مبهم پروژه قطار شهری اصفهان می باشد. در صحبتهای اعضای شورای شهر ارقامی نظیر 600 میلیارد تا 1000 میلیارد تومان مطرح می شود .

برخی از نمایندگان شورای شهر اصفهان اذعان دارند که مسائل مربوط به مترو توسط شهردار و رئیس شورای شهر و یکی دو نفر از اعضای دیگر جهت دهی می شود و مطالب بصورت علنی مطرح نمی شود.

شاید جواب مترو اصفهان در نقطه ابهام آن باشد.

    پيام شما ()   

عضو شورای شهر اصفهان: ضرورتی برای ایجاد مترو وجود ندارد

 عضو شورای شهر اصفهان: ضرورتی برای ایجاد مترو وجود ندارد

اگر تونل مترو بر خلاف مصوبه شورای عالی ترافیک وارد چهارباغ عباسی شده باشد باید پر شود و کسانی که این عمل را انجام داده اند باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و در این مسئله شکی وجود ندارد

بخش هایی از مصاحبه ماهنامه زندگی سالم با آقای دکتر محمد محمدی ، عضو شورای شهر در خصوص وضعیت متروی اصفهان:

 * تصورمان این بود که بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور که دستور داده بود مترو باید از زیر چهارباغ عباسی عبور کند ، مترو تغییر مسیر نخواهد داشت ولی متاسفانه دوستان ما در شهرداری اصفهان با کلمات بازی کرده اند و اینگونه تفسیر کرده اند که مترو می تواند از حاشیه چهارباغ عباسی عبور کند که این مسئله کاملن غلط است.

* احداث ایستگاه مترو در چهارباغ عباسی توجیه منطقی ، عقلی ، اجتماعی و شهرسازی ندارد.

* برخی از اعضای شورای شهر اعتقاد دارند که هر چه پروژه مترو بزرگتر و پیچیده تر باشد بهتر است در حالیکه شهرسازی در دنیا به سمت پروژه های همگن با محیط می روند.

* ریسک عبور مترو از چهارباغ بسیار بالاست و اگر اتفاقی بیفتد غیر قابل برگشت است.

* بحث انتخاب مدیر عامل مترو هیچگاه در جلسه شورای شهر مطرح نشد و هیچ آشنایی با دیدگاههای آقای مهندس زعفرانی در خصوص مسائل شهری و نگاه ایشان نسبت به آثار تاریخی نداریم و این درست نیست مدیری را صرفاً به این دلیل که روزگاری برای عبور فاضلاب تونل می ساخته و در این امر مهارت دارد برای پروژه قطار شهری منصوب کنیم زیرا که مترو در کنار خود بحث های اجتماعی و فرهنگی به همراه دارد.

* مجموعه مدیریت شهری و شهرداری شرایط را به گونه ای بوجود آورده اند که نقش اعضای شورای شهر در مباحث مربوط به مترو بسیار کمرنگ باشد.

* شورای شهر اصفهان هیچگونه اظهار نظر و تصمیم گیری در خصوص عبور مترو نداشته است و ملاک همان مصوبه شورای عالی ترافیک است و اگر کسی حرفی زده تفسیر شخصی خود را بیان داشته است.

* مترو اصفهان در بهترین حالت 5 تا 10 درصد مسافرتهای شهری را پوشش می دهد و این در حالیست که اتوبوسهای سریع السیر می تواند این مسئله را پوشش داد و با هزینه ای در حدود 10 میلیارد تومان این کار را انجام داد و این هزینه با هزینه حدوداً 1000 میلیاردی مترو اصفهان اصلن قابل مقایسه نیست.

* در قدیم وقتی کسی پول زیادی داشت آنرا در کوزه یا بالشتی می گذاشت و متاسفانه امروز هم شهرداری اصفهان پولهای شهر را تبدیل به میلگرد و بتون می کند و صرف پروژه های غیر ضزوری و کاربردی می کند.

* ترافیکی که از سرگردانی اتوبوسهای شرکت واحد در میادین اصلی شهر نظیر دروازه شیراز، طوقچی ، انقلاب و ... ایجاد می شود بیشتر از کمکی است که زیر گذرهای شهر به ترافیک می کند.

* مدیریت شهر اصفهان به سمت پروژه های "چشم نواز" می رود و اصل منطق در حال کمرنگ شدن است.

* مباحث مترو هیچگاه در فضای کارشناسی مورد بررسی قرار نگرفته است .

* اگر قرار است در شهر اصفهان پروژه ای انجام شود و در بافت شهر تغییری ایجاد شود این مسئله باید در حد ضرورت باشد که در مورد مسئله مترو ضرورتی برای احداث  آن وجود ندارد.

* معتقدم اصفهان نیاز به مترو ندارد و اگر امروز تحقیقی در مورد ارزش گذاری مترو انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که اصفهان نیاز به مترو ندارد باید پروژه متوقف شود زیرا هر وقت ماهی را از آب بگیری تازه است.

* اگر تونل مترو بر خلاف مصوبه شورای عالی ترافیک وارد چهارباغ عباسی شده باشد باید پر شود و کسانی که این عمل را انجام داده اند باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و در این مسئله شکی وجود ندارد.

* باید بررسی شود که آیا مترو به محیط طبیعی زاینده رود آسیب وارد می کند یا نه؟! زیرا که مترو در هیچکدام از شهرهای کشور چنین تجربه ای نداشته است.

* برخی  از دوستان شورای شهر و مدیران شهری می خواهند بحث مترو را محدود کنند و کمترین اطلاعات در اختیار مردم قرار گیرد در صورتیکه این مسئله درست نیست و مردم باید در جریان امور باشند تا در این صورت رانتی نیز برای عده ای ایجاد نشود.

متن کامل این گفتگو را می توانید در شماره آینده ماهنامه زندگی سالم (www.zendegisalem.ir)مطالعه فرمائید.

    پيام شما ()   

بررسی دیدگاه های کارشناسان درباره پرونده متروی اصفهان

 

بررسی دیدگاه های کارشناسان

درباره پرونده متروی اصفهان

و آسیبهای ناشی از عبور مترو از محور تاریخی فرهنگی اصفهان

همشهریان اصفهانی و دوستداران میراث فرهنگی :

 

 با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه شهر اصفهان که گنجینه ارزشمند و یکتای فرهنگ و معماری در جهان است ، بی گمان ایجاد مترو در این کلان شهر از ضروری ترین و مفیدترین خدمات جهت رفاه شهروندان و حفظ محیط زیست این شهر یگانه است . اما با توجه  به ارزش های والای خیابان چهارباغ به عنوان یک اثر شناخته شده جهانی که در سال 1310 خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است ، عبور مترو را از این مسیر به زیان محور تاریخی چهارباغ و آثار ارزشمندی چون مسجد و مدرسه چهارباغ می دانیم و با توجه به مستندات و نظرات مستدل کارشناسان که برخی از مهم ترین آن ها در زیر برشمرده می شود ، تاکید داریم که مسؤولان شورای شهر ، شهرداری و مجریان پروژه مترو باید هرچه سریع تر نسبت به توقف احداث مترو در خیابان چهارباغ اصفهان و  بافت تاریخی شهر و استفاده از مسیر جایگزین اقدام نمایند.

گزیده ای از دلایل و نظرات کارشناسان در مورد اثرات زیانبار گذر مترو از چهارباغ اصفهان و ضرورت تغییر مسیر آن به شرح زیر است:  

ادامه مطلب
    پيام شما ()   

خودکامگی مسؤلان یک تهدید اجتماعی است!


تاکنون سابقه نداشته است که گروهی به این کثرت برخیزند و یک دل و هم صدا تعقیب مقامات محلی و کشوری را خواستار شوند.
قوانین بین المللی نیز پاسداشت و نگهداشت میراث فرهنگی را توصیه و تاکید می کند.

آقای دکتر محمدعلی دادخواه، از موسسین کانون حقوق بشر ایران و مسئول حقوقی بنیاد میراث پاسارگاد امروز، هجدهم مهرماه،(نهم اکتبر)، این نامه را که (چه از نظر حقوق مبنی بر قوانین موجود در ایران و هم از نظر حقوق بین الملل دارای نکات مهمی است) در اختیار کمیته بین المللی نجات پاسارگاد قرار دادند.

ادامه مطلب
    پيام شما ()   

اعتراض نسبت به عبور مترو از بافت تاریخی اصفهان

 

برای اعتراض نسبت به عبور مترو از بافت تاریخی اصفهان که منجر به نابودی بخش وسیعی از میراث فرهنگی ، طبیعی و هنری اصفهان می شود اینجا را کلیک کنید

    پيام شما ()   

اخبار مترو اصفهان و اثرات آن بر میراث فرهنگی ایران زمین -13

 

گفتگوی اختصاصی

با جناب آقای دکتر دادخواه پیرامون عبور مترو ازچهارباغ اصفهان

در اینجا بخوانید

    پيام شما ()   

اخبار مترو اصفهان و اثرات آن بر میراث فرهنگی ایران زمین

 

 

اعتراض دوستداران میراث فرهنگی به شورای شهر اصفهان

 محمد علی دادخواه، وکیل هزار و پانصد تن از معترضان عبور مترو:

تصمیم شورای شهر مغایر با قانون، علیه نظر کارشناسان  و باعث خسارت به میراث فرهنگی ایران است

در اینجا بخوانید

 

    پيام شما ()   

اخبار مترو اصفهان و اثرات آن بر میراث فرهنگی ایران زمین

 

 

آنچه بر اصفهان می گذرد

در اینجا بخوانید

 

سایه وحشت بر سر چهارباغ اصفهان

در اینجا بخوانید

 

    پيام شما ()   

اخبار مترو اصفهان و اثرات آن بر میراث فرهنگی ایران زمین

 

 

 عبور مجدد خط مترو از خیابان چهار باغ عباسی

در اینجا بخوانید

 

اعتراض ایران دوستان به گذر مترو از چهارباغ اصفهان

در اینجا بخوانید

 

    پيام شما ()   

اخبار مترو اصفهان و اثرات آن بر میراث فرهنگی ایران زمین

 

 

عضو هیأت‌ علمی دانشگاه علم و صنعت:

اقدام عاجلی باید برای متوقف شدن کار مترو صورت گیرد

در اینجا بخوانید

 

یک کارشناس میراث فرهنگی:

عبور مترو از چهارباغ وضعیت بافت تاریخی اصفهان را برهم می‌ریزد

بعدها می‌گویند میلیارد‌ها تومان خرج شده است و آن را نمی‌توان برگرداند!

در اینجا بخوانید

 

    پيام شما ()   

اخبار مترو اصفهان و اثرات آن بر میراث فرهنگی ایران زمین

 

 

عضو هیأت‌ علمی دانشگاه علم و صنعت:

اقدام عاجلی باید برای متوقف شدن کار مترو صورت گیرد

در اینجا بخوانید

 

یک کارشناس میراث فرهنگی:

عبور مترو از چهارباغ وضعیت بافت تاریخی اصفهان را برهم می‌ریزد

بعدها می‌گویند میلیارد‌ها تومان خرج شده است و آن را نمی‌توان برگرداند!

در اینجا بخوانید

 

    پيام شما ()   

اخبار مترو اصفهان و اثرات آن بر میراث فرهنگی ایران زمین

 

 

توضیح رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌ی مترو اصفهان

رحیم‌مشایی:اگر تخلفی بود، حتما با آن برخورد می‌کنیم

در اینجا بخوانید

 

بیانیه کانون مدافعان حقوق بشر در خصوص تصمیم و اعلام اخیر شورای شهر اصفهان

در اینجا بخوانید

 

    پيام شما ()   

اخبار مترو اصفهان و اثرات آن بر میراث فرهنگی ایران زمین

 

 

حفر تونل مترو در چهارباغ

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان:

مهم نیست تونل مترو در چه جایی حفر می‌شود[!]

لزومی برای بازدید از مسیر مترو نبود

در اینجا بخوانید

 

 

درخواست صدور دستور توقف کار مترو اصفهان
معاون میراث فرهنگی:
نقشه‌های مترو با مصوبه‌ی شورای عالی ترافیک مغایرت دارند
مهم است مسیر مترو از کجا عبور می‌کند

در اینجا بخوانید

 

    پيام شما ()   

اخبار مترو اصفهان و اثرات آن بر میراث فرهنگی ایران زمین

 

 

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری:

مترو اصفهان از چهارباغ عبور نکرده است و نخواهد کرد

نحوه‌ی عبور مترو از کنار سی‌وسه‌ پل مطرح است

در اینجا بخوانید

 

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان:

مترو از چهارباغ عباسی عبور می‌کند

در اینجا بخوانید

 

    پيام شما ()   

اخبار مترو اصفهان و اثرات آن بر میراث فرهنگی ایران زمین

 

شورای عالی ترافیک مصوب کرد:

فاصله گرفتن قطارشهری اصفهان ازچهارباغ

در اینجا بخوانید

 

بار دیگر طرح شایعه‌ی عبور مترو از چهارباغ اصفهان

چرا سازمان میراث فرهنگی توانایی پایان دادن به شایعه‌ها را ندارد؟

در اینجا بخوانید

    پيام شما ()   

gg

gg
    پيام شما ()   

اصفهان

    پيام شما ()