تلاش برای پاسداری از میراث نصف جهان

پایگاه آگاهی رسانی ائتلاف حامیان میراث اصفهان

مترو یا میراث

    پيام شما ()   

تاریخچه مسیر مترو وشکل گیری فاجعه ای دیگر در اصفهان

دکتر طاهره دادخواه

شهر اصفهان به دلیل بافت تاریخی وی‍‍ژه اش که یکی از شگفتی های تمدن بشری است به عنوان شهری صاحب هویت با اعتبار جهانی و جزء ده شهر مهم تاریخی جهان از طرف یونسکو مطرح شده است و شهر های مهم تاریخی جهان از جمله فلورانس،فرایبورگ ،توکیو ،شیان چین و سن بترزبورگ افتخار خواهر خواندگی این شهر را دارند .

 

ار آنجا که اصفهان به رغم تاریخی بودن به تمام امکانات و تسهیلات یک شهر مدرن و امروزی نیازمند است ،هرگونه حرکت عمرانی وتوسعه ای در ان نیاز به کارشناسی دقیق داشته و در واقع حفظ بافت تاریخی باید ضوابط اینکار را دیکته کند. یکی از نیاز های اصفهان سیستمهای مختلف حمل ونقل از جمله مترواست .

به همین دلیل در دهه چهل طرح مترو برای مسیرهای خارج از شهر و از فرود گاه بین المللی به فولاد شهر و ذوب آهن مطرح شد که به مرحله اجرا نرسید .

ادامه مطلب
    پيام شما ()   

طومار 50 متری دانشجویان دانشگاه اصفهان برای مخالفت با گذر مترو از بافت تاریخی

 

 

دانشجویان دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان، با انتشار و امضای طوماری خواستار توقف گذر مترو از بافت تاریخی اصفهان شدند. در طومار 50 متری که به امضای گروهی از دانشجویان رسید، خطاب به مسئولان شورای شهر و مجریان پروژه مترو آمده است: با توجه به جایگاه شهر اصفهان، بی گمان مترو یکی از نیازهای این کلان شهر است؛ اما نظر به مخالفت های متعدد کارشناسان میراث فرهنگی، هیات منتخب استادان دانشگاه صنعتی اصفهان، دو مصوبه شورای عالی ترافیک کشور و دستور صریح قاضی مبنی بر توقف عملیات مترو در خیابان چهارباغ عباسی، تاکید داریم که مسئولان شورای شهر ، شهرداری اصفهان و مجریان طرح مترو باید ضمن عذر خواهی از مردم فرهنگ دوست اصفهان و پاسخ گویی شفاف به افکار عمومی، هرچه سریع تر نسبت به توقف احداث مترو در خیابان چهارباغ عباسی و بافت تاریخی شهر اصفهان و استفاده از مسیر جایگزین اقدام نمایند.

ایران نامه

    پيام شما ()   

سخنان عضو شورای شهر اصفهان در نشست "بیدار باش " مترو اصفهان در دانشگاه اصفهان


بیست و هفت هشت سال از شروع پروژه مترو اصفهان گذشته است و ما هنوز موفق به احداث یک خط مترو هم نشده ایم و این نشان می دهد که برخلاف ادعا ، در این زمینه ما چقدر عقب افتاده ایم. غلامرضا شیران، در نشست بیدارباش با موضوع "اصفهان و مترو " که به همت " کانون فرهنگ پژوهان ایرانا " برگزار شد ، در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان با بیان این مطلب به ناکارآمدی متروی اصفهان پس از احداث اشاره نمود و افزود: یک پروژه فنی یک عمر مفیدی دارد. آن زمان که ما متروی اصفهان را طراحی کردیم اصفهان در شرق و غرب این قدر توسعه پیدا نکرده بود. حتا اگر روزی خط یک مترو هم به بهره برداری برسد من نگرانم که آن کارایی لازم را نداشته باشد.چون حوزه نفوذی یک خط مترو تا عمق 500- 400 متر نمی تواند بیشتر باشد و بعد از آن ما باید تدابیر دیگری بیاندیشیم که مسافر را از عمق بیشتر به خطوط مترو برسانیم و برای این کار حمل و نقل تکمیلی نیاز داریم.

عضو شورای شهر اصفهان در ادامه به تاثیرات مخرب متروی اصفهان اشاره کرد و گفت: فکر نکنید فاجعه مترو فقط برای مدرسه چهارباغ ماست. من خودم نماینده شما هستم در شورای شهر، ما ذله شدیم از بس در کمسیون های مختلف جنگیدیم و دعوا کردیم که بعضی کارها نباید این طوری باشد. بعد مردم می آیند به ما گله می کنند. به همین مردم می گویم که شما باید از ما بخواهید. اگر مردم از ما بخواهند ، من نماینده شورای شهر جرات خطاکردن نمی کنم. من بعد از دو سال که در شورای شهر هستم، مانده ام که ما چگونه باید به مردم جواب بدهیم.

شیران، با انتقاد از روند ساخت مترو و همچنین تقاطع های غیر همسطح در اصفهان گفت: حرف من امروز در شورای شهر این است که این قدر نباید شهر اصفهان را سوراخ سوراخ کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از نحوه تصمیم گیری همکارانش در شورای شهر اصفهان درباره مترو، درباره انتخاب نمایندگان بی مسئولیت برای شورای شهر و مجلس و عواقبی که انتخاب نادرست برای شهر دارد به مردم هشدار داد و گفت: من رئیس کمسیون عمران شورای شهر هستم اما خود شورای شهر نمی گذارد که صدای ما به کسی برسد. باید همت بکنید و نمایندگان آینده را درست انتخاب کنید. من به شما تاکید می کنم که بشناسید نمایندگانتان را و بعد رای بدهید ، چون خیلی مهم است و در سرنوشت شهرها اثر می گذارد. امروز ما چه در مجلس و چه در شورای شهر به نمایندگانی نیاز داریم که فکر بکنند.

شیران در  ادامه ، سخنان اخیرش با هفته نامه اسپادانا را یادآوری نمود که گفته بود: الان متروی اصفهان یک پروژه سیاسی است. دوستان ما در اجرای طرح های شهر اصفهان دوست دارند بیشتر کارهای روبنایی انجام دهند تا در دید مردم باشند و با آن ها رای جمع کنند.

ایران نامه

 

    پيام شما ()   

بیانیه دانشجویان ایرانی دانشگاههای مالزی برای نجات میراث فرهنگی اصفهان

 

 

 

چهار باغ عباسی و سی وسه پل از ماندگارترین آثار تاریخی اصفهان و ایران هستند که نقش تاثیرگذاری بر شکل گیری هویت فرهنگی کشورمان داشته اند . متاسفانه این روزها اخبار دردناک و غیر قابل باوری از عبور تونل مترو از زیر خیابان چهارباغ عباسی شنیده می شود و همه اینها در حالیست که طبق مصوبات شورای عالی ترافیک کشور و بر اساس نظرات کارشناسان دستور مبنی بر دور کردن مترو از خیابان چهار باغ عباسی و سی وسه پل صادر گردیده است.
بی شک عبور مترو از محور چهارباغ علاوه بر خسارات جبران ناپذیر برای میراث فرهنگی و تاریخی اصفهان ، به سبب ایجاد تغییرات گسترده جمعیتی و تغییر بافت شهری سبب بر هم خوردن پایداری اکولوژیکی منطقه خواهد شد .
ما دانشجویان ایرانی دانشگاههای مالزی در کنار دیگر هموطنانمان و شهروندان اصفهانی ضمن مخالفت جدی با عبور مترو از محور چهارباغ خواستار پایبندی مسئولان پروژه قطار شهری اصفهان به نظرات کارشناسان و حفاظت و حراست از میراث چندین هزار ساله کشور عزیزمان هستیم.

منبع: خبرنامه مالزی

http://klnews.blogfa.com/post-603.aspx

    پيام شما ()   

 

 پس از اعتراضات گسترده شهروندان اصفهانی نسبت به حفر غیر قانونی تونل مترو از خیابان چهار باغ عباسی و بافت تاریخی اصفهان که با پوشش مطلوب رسانه ها همراه بود ، طی روزهای گذشته شاهد اظهارات مسئولان میراث فرهنگی و برخی اعضای شورای شهر مبنی بر عدم عبور مترو از چهار باغ عباسی و لزوم پر شدن تونل بوده ایم .
امیدوارم هر چه زودتر این صحبتها عملی شود و شاهد رفع نگرانی ها در این خصوص باشیم . همچنین امیدوارم این صحبتها حرف آخر مسئولان میراث فرهنگی باشد و تبصره و تفسیری بر آن افزوده نشود !

**********************************


یک مدرس دانشگاه: عبور‌ مترو از بافت کهن مانند به کارگیری موتوری تخریبی است قاطعیت سازمان میراث فرهنگی در برخورد با مترو اصفهان بر روند تخریب آثار اثر دارد.


خبرگزاری دانشجویان ایران


- تهران سرویس: میراث فرهنگی


به اعتقاد عضو شورای پژوهشی مؤسسه‌ی باستان‌شناسی دانشگاه تهران، خطرهایی که مواریث فرهنگی را تهدید می‌کنند، به دو دسته‌ی طبیعی و غیرطبیعی (انسانی یا مصنوعی) تقسیم می‌شوند و تخریب آثار به‌وسیله‌ی انسان، معمولا با انگیزه‌هایی صورت‌ می‌گیرد که سودجویی و انگیزه‌های سیاسی از قوی‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌آیند.
دکتر حسن کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ادامه داد: در مواردی، تخریب آثار باستانی نه‌تنها با نیت مجرمانه همراه نیست، بلکه گاهی تخریب با نیت خیرخواهانه صورت می‌گیرد که تعمیر مساجد و بقاع متبرکه‌ی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی، بدون اجازه و هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این دسته است.
ادامه مطلب
    پيام شما ()   

تونل مترو در مسیر چهارباغ باید هرچه سریع‌تر پر شود

به نقل از ایسنا

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان گفت: تونل مترو در مسیر چهارباغ عباسی برخلاف مصوبه‌ی شورای عالی ترافیک در مقابل مدرسه‌ی چهارباغ حفر شده است و باید هرچه سریع‌تر پر شود.

احمد امین‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در اصفهان، بیان کرد: از ابتدای تشکیل شورای عالی ترافیک، همه‌ی مصوبات این شورا در راستای دور شدن تونل مترو از محور چهارباغ تصویب شده‌اند؛ اما متأسفانه امروز شاهدیم که مجریان به راه خود رفته و تونل را برخلاف مصوبات شورا حفر کرده‌اند.

وی اظهار داشت: نظر کارشناسان میراث فرهنگی این‌ است که حفر این تونل از مقابل مدرسه‌ی چهارباغ در هر کجای این محور که واقع شده باشد، برخلاف استانداردهای میراث فرهنگی و نظر شورای عالی ترافیک است و باید متوقف شود. هم‌چنین نظر معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ فریبرز دولت‌آبادی ـ پر شدن تونل در این مسیر و انحراف تونل مترو به سمت خیابان شمس‌آبادی است.

امین‌پور ادامه داد: مصوبات شورای عالی ترافیک در ارتباط با عبور مترو از فاز یک، «محدوده‌ی میدان امام حسین (ع) تا سی‌وسه‌ پل» مبنی بر انحراف خط مستقیم مترو به سمت خیابان غربی چهارباغ در این محور بوده است.

وی تأکید کرد: اگر پر کردن تونل، هزینه‌های اضافی و مضرراتی هم به‌دنبال داشته باشد، این معضلات صرفا برعهده‌ی مجریانی خواهد بود که مصوبه‌ی رسمی را نادیده گرفته‌اند.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان بیان کرد: در رابطه با موضوع‌های میراث فرهنگی نباید تک‌تک به‌دنبال نظرهای کارشناسان بود، چراکه هرکسی ممکن است، نظر خاص خود را در ارتباط با یک موضوع بیان کند؛ ولی آنچه ملاک عمل است، مصوبات رسمی است که شورای عالی ترافیک ابلاغ می‌کند و لازم‌الاجرا خواهد بود.

وی افزود: میراث فرهنگی اصفهان برای حل مشکلات مترو در محدوده‌ی بافت‌های تاریخی دست به یک‌سری اقدامات کشوری زده است و همه‌ی تلاش خود را برای اجرای دقیق مصوبات شورای عالی ترافیک در محدوده‌ی مترو چهارباغ به کار خواهد گرفت.

لینک خبر:

http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1223777&Lang=Pتونل

    پيام شما ()   

درباره‌ی مترو اصفهان خبرهای خوبی دارم...

با توجه به صحبت های اخیر عباس حاج رسولی ها به نظر می رسد خبر خوش اسفندیار رحیم مشایی برای مسئولین مترو و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان بوده است و نه برای میراث فرهنگی و دوستداران آن.

به خبر زیر از نسل فردا نوجه کنید:

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: درباره‌ی مترو اصفهان خبرهای خوبی دارم. اسفندیار رحیم‌مشایی در پاسخ به پرسش خبرنگار (ایسنا)، درباره‌ی آخرین وضعیت مترو اصفهان، بیان کرد: خبرهای بسیار خوبی در این حوزه دارم و به جمع‌بندی خوبی رسیده و درس‌های خوبی گرفته‌ایم. وی اضافه کرد: تشریح این جمع‌بندی‌ها تفصیلی است و به‌زودی اعلام می‌شود. هفتم مهرماه امسال، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان از حفر تونل مترو در چهارباغ عباسی خبر داد. پس از آن در 19 مهرماه، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تأکید کرد: ما هم‌چنان اصرار داریم که مترو اصفهان از زیر چهارباغ عباسی عبور نکند و مسیر فعلی که به چهارباغ وارد شده است، اصلاح و تونل حفرشده پر شود. فریبرز دولت‌آبادی افزود: اکنون تونل مترو به منتهی‌الیه چهارباغ به سمت شمس‌آبادی چسبیده است، درحالی‌که این استنباط از مصوبه‌ی شورای عالی ترافیک، برداشت اشتباهی است، زیرا مصوبه تصریح کرده است که مترو در محور چهارباغ نباید باشد. اما چند روز بعد یعنی در 23 مهر، رییس شورای اسلامی شهر اصفهان مسأله‌ی عبور مترو را از غرب خیابان چهارباغ عباسی، مسأله‌ای حل‌شده دانست. عباس حاج‌رسولی‌ها با بیان این‌که مسأله‌ی عبور مترو از غرب خیابان چهارباغ عباسی با مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان حل شده است، بیان کرد: با توجه به مصوبه‌ی شورای عالی ترافیک و با نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان، پروژه‌ی مترو در مسیر چهارباغ عباسی درحال اجراست.

لینک خبر:

http://www.naslefarda.net/cms4/news/news.asp?id=-1910593507

    پيام شما ()   

"اتفاقات ناگوار" در نصف جهان

(به نقل از سایت DW آلمان بخش فارسی)

لینک خبر:

http://www.dw-world.de/dw/article/0,2144,3731597,00.html

در سال ۱۳۸۵ شعبه‌ی پنج بازپرسی دادسرای عمومی اصفهان رأی به ممنوعیت عبور متروی این شهر از خیابان چهارباغ عباسی داد.اینک دوباره این طرح به جریان افتاده و نزدیک به ۹۰ درصد از خیابان چهارباغ حفاری شده است.

«نصف جهان این روزها شاهد اتفاقات ناگواری است». این، نخستین جمله‌ی بیانیه‌ای است که از سوی شبکه‌ی سازمان‌های غیردولتی زیست‌محیطی اصفهان صادر شده است. آلودگی‌های ناشی از صنایع، تبدیل زاینده‌رود به جوی فاضلاب، تجاوز ساختمان‌ها به حریم طبیعی شهر و بیماری‌های ناشی از آلودگی آب، قسمتی از واقعیات ناگواری است که به نوشته‌ی این بیانیه ‌امان موجودات زنده اصفهان را بریده است.

 

اما دردناک‌ترین خبر زیست‌محیطی اصفهان، در طول هفته‌های اخیر در خطر قرار گرفتن میراث ارزشمند فرهنگی این شهر، به علت جان گرفتن دوباره‌‌ی طرح عبور تونل مترو از زیر خیابان چهارباغ عباسی است. از دید کارشناسان، در صورتی که این طرح اجرا شود، ساختمان‌های تاریخی و کهن واقع در این خیابان در درازمدت آسیب خواهند دید و میراث فرهنگی و تاریخی اصفهان خسارات جبران‌ناپذیری متحمل خواهد شد. 

 

ادامه مطلب
    پيام شما ()   

شهردار اصفهان در آستانه استیضاح شورای شهر

دکتر غلامرضا شیران ، عضو شورای شهر اصفهان در مصاحبه با ماهنامه زندگی سالم ضمن انتقاد شدید به عملکرد شهرداری اصفهان و برخی از اعضای شورای شهر با صراحت کلام به تشریح برخی از اقدامات شهرداری اصفهان پرداخته اند. مصاحبه کامل ایشان را می توانید در شماره آبان ماه نشریه زندگی سالم (و یا اینجا) بخوانید. گفتنی است غلامرضا شیران که از لیست حامیان دولت به شورای شهر سوم راه یافته ، دکتری ترافیک داشته و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان است . وی همچنین در این مصاحبه خبر از استیضاح شهردار اصفهان داده است.

مطلب زیر در شماره 23 ماهنامه زندگی سالم قابل دسترسی است.

نویسنده : مجله زندگی سالم

فرق اساسی بین شهرداری‌های کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته، شیوه پرداختن به نوع خدمات است، پولی که مردم شهرهای ما می‌پردازند به مراتب بیشتر، اما در مقایسه با خدماتی که می‌گیرند بیشتر کمی است تا کیفی.
دکتر غلامرضا شیران، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اعلام این مطلب به خبرنگار زندگی سالم گفت: خدمات شهرداری‌ها در کشورهای توسعه یافته ( غرب ) خدماتی است که به کیفیت زندگی‌شان کمک می‌کند، یعنی بیشتر انسان محور، سلامت محور و تفریح محور است و به طور کلی مهم است که شهروندان فضایی داشته باشند که به آنان آرامش دهد و راضی باشند و من با سابقه 15 سال زندگی در آنجا، این خدمات مشتری محور را از نزدیک دیده‌ام که متأسفانه این موضوع جایش در کشور ما خیلی خالی است.
وی ادامه داد: در فرهنگ ما شهرداری‌ها و به طور کلی مدیریت‌های شهری به طرح‌های فیزیکی و راهبردی فکر می‌کنند و در این زمینه خیلی خشک عمل می‌کنند، به نظر من پرداختن به کیفیت زندگی مردم، رفتار، اخلاق، سلامت و شادی مردم ارزش خیلی بیشتری دارد تا ما بیاییم و طرح‌هایمان را فیزیکی تعریف کنیم.
دکتر شیران اضافه کرد: حتی در این طرح‌ها هم باید آسایش و آرامش شهروندان را در نظر بگیریم. مثلاً پارکی که می‌خواهیم بسازیم ببینیم چگونه این پارک با طبیعت شهروندان سازگار است، نه اینکه با بتن و سیمان بسازیم. نباید پولمان را دائم برایش برنامه داشته باشیم و هزینه کنیم؛ می‌توانیم برای کارهای اصلی‌تر و جالب‌تر هزینه کنیم، باید به شیوه درآمدها و هزینه‌ها توجه بیشتر کنیم تا توسعه، توسعه انسان محور و رفاه محور باشد.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه با انتقاد از برنامه‌های رفاهی سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری افزود: مسابقات فرهنگی، ورزشی برای عده‌ای خاص است نه همه و بخصوص قشر مستضعف؛ این رفاه، رفاه عمومی نیست.

ادامه مطلب
    پيام شما ()