تلاش برای پاسداری از میراث نصف جهان

پایگاه آگاهی رسانی ائتلاف حامیان میراث اصفهان

عضو شورای شهر اصفهان: ضرورتی برای ایجاد مترو وجود ندارد

 عضو شورای شهر اصفهان: ضرورتی برای ایجاد مترو وجود ندارد

اگر تونل مترو بر خلاف مصوبه شورای عالی ترافیک وارد چهارباغ عباسی شده باشد باید پر شود و کسانی که این عمل را انجام داده اند باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و در این مسئله شکی وجود ندارد

بخش هایی از مصاحبه ماهنامه زندگی سالم با آقای دکتر محمد محمدی ، عضو شورای شهر در خصوص وضعیت متروی اصفهان:

 * تصورمان این بود که بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور که دستور داده بود مترو باید از زیر چهارباغ عباسی عبور کند ، مترو تغییر مسیر نخواهد داشت ولی متاسفانه دوستان ما در شهرداری اصفهان با کلمات بازی کرده اند و اینگونه تفسیر کرده اند که مترو می تواند از حاشیه چهارباغ عباسی عبور کند که این مسئله کاملن غلط است.

* احداث ایستگاه مترو در چهارباغ عباسی توجیه منطقی ، عقلی ، اجتماعی و شهرسازی ندارد.

* برخی از اعضای شورای شهر اعتقاد دارند که هر چه پروژه مترو بزرگتر و پیچیده تر باشد بهتر است در حالیکه شهرسازی در دنیا به سمت پروژه های همگن با محیط می روند.

* ریسک عبور مترو از چهارباغ بسیار بالاست و اگر اتفاقی بیفتد غیر قابل برگشت است.

* بحث انتخاب مدیر عامل مترو هیچگاه در جلسه شورای شهر مطرح نشد و هیچ آشنایی با دیدگاههای آقای مهندس زعفرانی در خصوص مسائل شهری و نگاه ایشان نسبت به آثار تاریخی نداریم و این درست نیست مدیری را صرفاً به این دلیل که روزگاری برای عبور فاضلاب تونل می ساخته و در این امر مهارت دارد برای پروژه قطار شهری منصوب کنیم زیرا که مترو در کنار خود بحث های اجتماعی و فرهنگی به همراه دارد.

* مجموعه مدیریت شهری و شهرداری شرایط را به گونه ای بوجود آورده اند که نقش اعضای شورای شهر در مباحث مربوط به مترو بسیار کمرنگ باشد.

* شورای شهر اصفهان هیچگونه اظهار نظر و تصمیم گیری در خصوص عبور مترو نداشته است و ملاک همان مصوبه شورای عالی ترافیک است و اگر کسی حرفی زده تفسیر شخصی خود را بیان داشته است.

* مترو اصفهان در بهترین حالت 5 تا 10 درصد مسافرتهای شهری را پوشش می دهد و این در حالیست که اتوبوسهای سریع السیر می تواند این مسئله را پوشش داد و با هزینه ای در حدود 10 میلیارد تومان این کار را انجام داد و این هزینه با هزینه حدوداً 1000 میلیاردی مترو اصفهان اصلن قابل مقایسه نیست.

* در قدیم وقتی کسی پول زیادی داشت آنرا در کوزه یا بالشتی می گذاشت و متاسفانه امروز هم شهرداری اصفهان پولهای شهر را تبدیل به میلگرد و بتون می کند و صرف پروژه های غیر ضزوری و کاربردی می کند.

* ترافیکی که از سرگردانی اتوبوسهای شرکت واحد در میادین اصلی شهر نظیر دروازه شیراز، طوقچی ، انقلاب و ... ایجاد می شود بیشتر از کمکی است که زیر گذرهای شهر به ترافیک می کند.

* مدیریت شهر اصفهان به سمت پروژه های "چشم نواز" می رود و اصل منطق در حال کمرنگ شدن است.

* مباحث مترو هیچگاه در فضای کارشناسی مورد بررسی قرار نگرفته است .

* اگر قرار است در شهر اصفهان پروژه ای انجام شود و در بافت شهر تغییری ایجاد شود این مسئله باید در حد ضرورت باشد که در مورد مسئله مترو ضرورتی برای احداث  آن وجود ندارد.

* معتقدم اصفهان نیاز به مترو ندارد و اگر امروز تحقیقی در مورد ارزش گذاری مترو انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که اصفهان نیاز به مترو ندارد باید پروژه متوقف شود زیرا هر وقت ماهی را از آب بگیری تازه است.

* اگر تونل مترو بر خلاف مصوبه شورای عالی ترافیک وارد چهارباغ عباسی شده باشد باید پر شود و کسانی که این عمل را انجام داده اند باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و در این مسئله شکی وجود ندارد.

* باید بررسی شود که آیا مترو به محیط طبیعی زاینده رود آسیب وارد می کند یا نه؟! زیرا که مترو در هیچکدام از شهرهای کشور چنین تجربه ای نداشته است.

* برخی  از دوستان شورای شهر و مدیران شهری می خواهند بحث مترو را محدود کنند و کمترین اطلاعات در اختیار مردم قرار گیرد در صورتیکه این مسئله درست نیست و مردم باید در جریان امور باشند تا در این صورت رانتی نیز برای عده ای ایجاد نشود.

متن کامل این گفتگو را می توانید در شماره آینده ماهنامه زندگی سالم (www.zendegisalem.ir)مطالعه فرمائید.

    پيام شما ()