بررسی دیدگاه های کارشناسان درباره پرونده متروی اصفهان

1-  بی توجهی به مصوبه شورای عالی ترافیک :

 مصوبه چهل و دومین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور درباره متروی اصفهان چنین است : « در خصوص  امتداد مسیر قطار شهری اصفهان ، به استناد بررسی های صورت پذیرفته و سوابق موجود از جمله صورتجلسه سی و پنجمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و نامه شماره 9190- 1/1 مورخ 24/ 9/ 81  رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور ، پیشنهاد شماره 46006/1 مورخ 5/9/81 شهردار محترم اصفهان ، متضمن اعلام نظر مشاور فرانسوس سیسترا در خصوص به صرفه و صلاح بودن امتداد یافتن مسیر قطار شهری اصفهان در زیر محور شهید شمس آبادی  ، با ملحوظ داشتن جنبه های ترافیکی ، فنی ، اقتصادی ، اجرایی ، زیست محیطی ، و حفظ بافت فرهنگی تاریخی هسته مرکزی شهر اصفهان تصویب شد.»

 چنانچه مشخص است در این مصوبه به صراحت بر عبور مترو از" زیر محور شهید شمس آبادی" تاکید شده و هیچ اشاره ای به غرب خیابان چهارباغ نشده ، با این همه " عباس حاج رسولی ها " رئیس فعلی شورای شهر اصفهان در تاریخ 27/ 6/ 87  در گفت وگویی با ایسنا با صراحت و برخلاف مصوبه شورای عالی ترافیک گفت: « مصوبه‌ شورایعالی ترافیک مشخص کرده است که مترو به سمت خیابان شمس‌آبادی، یعنی غرب خیابانچهارباغ حرکت کند؛ ولی منظور این نیست که به خیابان شمس‌آبادی وارد شود.»

پس از این اظهارات ، در همین مورد ، سیاوش صابری مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها ومحوطه‌های تاریخی در تاریخ 14/ 7/ 87 به خبرگزاری ایسنا گفت : « عبور مترو از چهارباغ عباسی در هیچ‌یک از مراجع سازمانمیراث فرهنگی و گردشگری تأیید و تصویب نشده است؛ ولی متأسفانه در نقشه‌هایی که پساز درخواست‌ها، مکاتبه‌ها و خواهش‌های زیاد و سرانجام حضور در محل برای گرفتن مدارکبه‌دلیل عدم پاسخگویی به سیستم استان اصفهان ملاحظه شدند ، روند انجام‌شده درباره‌مترو با مصوبه‌ شورای عالی ترافیک به هیچ عنوان سنخیت ندارد.»

 همچنین، فریبرز دولت‌آبادی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی وگردشگری در گفت‌وگو با ایسنا به تاریخ 7/7/87  گفت: « در سفری که روزگذشته به اصفهان داشتیم، نقشه‌ها را گرفتیم. به‌نظر می‌رسد که نقشه‌های مترو اصفهانبا مصوبه‌ شورای عالی ترافیک مغایرت دارند.»

 

<!--[if !supportLists]-->2-  <!--[endif]--> پنهان کاری ها و پرده پوشی ها :

 

 مهرداد کیهان‌فر، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگریاصفهان در تاریخ 6/7/ 87  در گفت و گویی با ایسنا درباره پرده پوشی های مسئولان مترو  اصفهان از طرح های در دست اجرا و ممانعت از بازدید پروژه گفت :  این سازمان چند بار در خواست بازدید از مسیر مترو را داشته ، ولی مسئولان قطار شهری اعلام می کردند که دستگاه خراب است و کار در دروازه دولت متوقف است در حالی که بنا برشنیده ها گویا در این مدت به کار خود ادامه می دادند. وی با اشاره به گذشت حدود یک سال از آخرین بازدید مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از مترو اصفهان ، ادامه داد: از مسئولان قطار شهری ارائه نقشه و مشخصات را درخواست کردیم که آن ها را به ما ندادند. چگونه وقتی قرار است، یک قطار زیرزمینیشهری در منطقه‌ای ساخته شود، بدون مشخصات روی آن می‌توان کار کرد و حتا اعلاممی‌شود که اصلا طرحی در این زمینه وجود ندارد؟ اگر این عملیات، نقشه و مشخصات فنیداشت، چند گروه علمی و فنی آن را بررسی می‌کردند که مشخصات تونل از لحاظ فنی چیست وارتعاشات و دیگر مسایل آن بررسی می‌شدند. در کشورهای دیگر برای به انجام رساندن یک طرح چند سال روی آن کارمی‌شود و در مدت کوتاهی اجرا می‌شود. در بحث‌های فنی، مسایل متعدد و آیتم‌هایمختلفی برای پاسخ به یک مسأله وجود دارند، باید نخست مشخصات فنی آن در مراجع علمیبررسی شوند و اگر مشخصات فنی درست نباشند و بررسی‌های لازم انجام نشده باشند، درصورتی که کوچک‌ترین مسأله‌ای برای بناها پیش آید، آقایان چگونه می‌خواهند جوابگوباشند؟در قضیه‌ مترو اصفهان نیز نخست باید این ملاحظات انجاممی‌شدند، درحالی‌که وقتی از مسؤولان قطار شهری نقشه‌ کتبی عبور مترو را می‌خواهیم،آن‌ها اعلام می‌کنند، هنوز نقشه آماده نشده است یا تأخیر دارد. به عقیده‌ من، بااین قایم‌موشک بازی‌ها نمی‌توان کار به جایی برد و به نفع کسی نیست، خیلی ساده‌تراز این وضعیت می‌توان کار را انجام داد.

 

در مورد همین پنهان کاری ها ، سیاوش صابری مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها ومحوطه‌های تاریخی در تاریخ 14/7/87  به خبرگزاری ایسنا گفت : عبور مترو از چهارباغ عباسی در هیچ‌یک از مراجع سازمانمیراث فرهنگی و گردشگری تأیید و تصویب نشده است؛ ولی متأسفانه در نقشه‌هایی که پساز درخواست‌ها، مکاتبه‌ها و خواهش‌های زیاد و سرانجام حضور در محل برای گرفتن مدارکبه‌دلیل عدم پاسخگویی به سیستم استان اصفهان ملاحظه شدند، روند انجام‌شده درباره‌یمترو با مصوبه‌ی شورای عالی ترافیک به هیچ عنوان سنخیت ندارد. صابری اظهار کرد: مکاتبه‌های متعددی با ماشده بود، مبنی بر این‌که اساسا نقشه‌ای برای این پروژه تهیه نشده، اگر این‌گونهباشد جای تعجب است که چگونه بدون تهیه‌ی نقشه این کار اجرایی شده است.

 

3-بی برنامگی در خرید لوکومتیوها :

 

مهرداد کیهان‌فر، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگریاصفهان در تاریخ 6/7/87  در گفت و گویی با ایسنا گفت: باید فرمول‌ها بررسی و مشخص شود که اگر قطار از تونلمترو رد شود، چه وضعیتی پیش می‌آید. باید به این نکته توجه داشت که مشخصات قطارهایمختلف و سرعت آن‌ها متفاوت است و هریک تأثیراتی جداگانه دارند. درحالی‌که تازهآن‌ها قصد خرید قطار را دارند، اگر از قبل نوع قطار مشخص بود، شاید میراث فرهنگیراحت‌تر می‌توانست در این زمینه پاسخگو باشد که چه تمهیداتی باید اندیشیده شوند. درحالی‌که آن‌ها نازل‌ترین روش را انتخاب کرده‌اند.

در همین مورد، سیاوش صابری مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها ومحوطه‌های تاریخی در تاریخ14/7/87  به خبرگزاری ایسنا گفت :  به‌لحاظ شهرسازی مسلما انجامپروژه‌ی مترو، حمل‌و نقل شهری را سبک می‌کند؛ ولی این‌که چه آسیبی به اثر تاریخیمی‌زند، باید سنجیده شود. هم‌چنین ابتدا فاصله، مشخصات فنی و اجرایی، ویژگیلوکوموتیوها، مسایل حرکت جمعیت، انتقال و جابه‌جایی‌ها در این محدوده‌ تاریخی باید سنجیده شوند، سپس اقدام به اجرای آن‌ها کرد.

 

4- سخنان ضد و نقیض  مسئولان میراث فرهنگی اصفهان:

 

به گزارش روزنامه کیهان در تاریخ 9آبان 86 ، سعید بکتاش ، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار داشت: ورود متروی اصفهان به چهارباغ عباسی حتی یک متر ممنوع است. وی در این مورد افزود: خبرگزاری دانشجویان ایران در خبری از قول رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان آورده است: «تونل مترو اصفهان یک مرتبه و با زاویه زیاد به سمت شمس آبادی نمی تواند برود بنابراین با شیب ملایم به سمت این محور حرکت خواهد کرد که ناگزیر، بخشی از تونل مترو از زیر خیابان و پیاده رو چهارباغ عباسی عبور می کند و نرسیده به مدرسه چهارباغ به محور شمس آبادی وارد می شود. در نهایت نیز از میان دو محور چهارباغ و شمس آبادی مسیر خود را ادامه می دهد». رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان این مطلب که تا این لحظه عبور مترو از چهارباغ عباسی صورت نگرفته است، افزود: اگر خبر فوق به منزله زمینه سازی برای عبور مترو از قسمتی از چهارباغ عباسی باشد، باید گفت: باتوجه به توافقات انجام شده عبور مترو از چهارباغ عباسی ممنوع است و با خاطیان به حکم قانون و وظیفه خودمان برخورد می کنیم و جلوی تعرض را خواهیم گرفت.

فریبرز دولت‌آبادی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی وگردشگری نیز در تاریخ18/ 6/87  در گفت‌ و گو با ایسنا گفته بود : متن مصوبه شورای عالیترافیک این است که مترو از زیر چهارباغ عبور نکند. وی به شایعه‌هایی که درباره‌ عبورمترو از زیر چهارباغ مطرح شده‌اند، اشاره نموده و گفت: پس از شنیدن این شایعه‌ها ومکاتبه با وزیر کشور و استاندار اصفهان، استاندار به قطعیت گفت که مترو از زیر چهارباغ عبور نکرده و مسیر آن‌، همان مسیر مصوبه شورای عالی ترافیک کشور است. اگر بخواهند مترو را از چهارباغ عبور دهند، باید دوباره مصوبه‌ شورایعالی ترافیکرا تغییر دهند که این‌ کار نیز امکان‌پذیر نیست؛ ولی اکنون مطمئن هستیمو در واقع، استاندار این اطمینان را داده که مترو از چهارباغ عبور نکرده است.

ولی همین فرد ،  در گفت‌و گو با ایسنا به تاریخ7/7/87  گفت: « در سفری که روزگذشته به اصفهان داشتیم، نقشه‌ها را گرفتیم. به‌نظر می‌رسد که نقشه‌های مترو اصفهانبا مصوبه‌ شورای عالی ترافیک مغایرت دارند.»

اما در فاصله زمانی نه چندان بلند و پس از فشارهای پیدا و پنهان برای تغییر رئیس سازمان میراث فرهنگی اصفهان ، احمد امین‌پور به روی کار آمد و هماهنگ با رئیس شورای شهر ، به یکباره دیدگاه های قبلی این سازمان را به فراموشی سپرد و از حفر تونل مترو در چهارباغ عباسی خبر داد.

احمد امین‌پور رییس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استاناصفهان در گفت‌و گو با ایسنا به تاریخ7/7/87 گفت : تونل‌های مسیر چهارباغ پایین حفاریشده‌اند و حفاری بخشی از چهارباغ بالا نیز انجام شده است. اکنون درحال حفر تونل در چهارباغ عباسی هستند؛ ولی مهم نیست که مترو از چه مسیری عبور می‌کند، بلکه مهم ایناست که به اندازه‌ کافی فاصله‌ مناسب را از خانه‌های تاریخی رعایت کند که اکنوندرحال بررسی این فاصله‌ها هستیم !

 

5- بی توجهی به دیدگاه های کارشناسان:

 

سیاوش صابری ،  مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها ومحوطه‌های تاریخی در تاریخ 14/7/87 به خبرگزاری ایسنا گفت : مترو اصفهان از چند جهت بهآثار تاریخی محوطه‌ی چهارباغ عباسی آسیب وارد می‌کند؛ یکی به آثار موجود در محوطه‌یچهارباغ مانند آثار و بقایای تاریخی که اگر ایستگاه‌ها در محور چهارباغ ایجاد شوند،حفاری‌ها به آن‌ها صدمه‌ خواهند زد و دیگری از جهت توزیع جمعیت در ایستگاهی که قطعادر این منطقه باید ایجاد شود و جمعیتی که به آن داخل یا از آن خارج می‌شود. بایدارتباط این ایستگاه به‌لحاظ جداره‌سازی، نماسازی و منظر بصری با محور تاریخیچهارباغ سنجیده شود. وی تأثیر لرزش ناشی از حرکت واگن‌های مترو ر

/ 3 نظر / 37 بازدید
آرام

گلشیفته فراهانی با بی حجابی خود فریاد زد: من آزادم .. با عکس هایی از گلشیفته به روزم... www.shokolatebadmaze.blogfa.com

[سوال]

سما

آرام جان چه ربطی داشت به موضوع وبلاگ؟